zondag 17 januari 2016

Bite me! Leuk lunchen in Den Haag

Mooie plannen kunnen nog wel eens uitlopen op nog iets leukers. Ik was van plan om eens bij Hortus in Den Haag te gaan eten. Een redelijk nieuw restaurant met een volledig vegetarische kaart, gelegen in het mooie, chique/artistieke deel van de Hofstad. Ik zou mijn vleesetende Pa, tevens Hagenaar, meenemen en hem er voorgoed van overtuigen hoe goed vegetarisch eten in de horeca kan zijn. Helaas, domper....zaak was dicht. Die review laat dus even op zich wachten.

Na de aanvankelijke teleurstelling weggeslikt te hebben, viel mijn oog op de grappige naam Bite Me! Dit kleine restaurantje ligt met een paar andere zaakjes aan het Anna Paulownaplein. Dit plein ademt inderdaad iets echt Haags uit, een soort van nocha-chique, maar het gaf mij ook soort gezellig Parijzig gevoel. Hoe dan ook, naar binnen dus, vanwege de leukste naam en het uitnodigende voorkomen.

De inrichting was modern/hip/gezellig en de muziek bluesy.

De kaart verraste mij aangenaam want het bleek een hapjes-concept te zijn (vandaar dus ook de naam). Dat is echt iets van nu, in een tijd dat we, verwende eerstewereldmensen, niet snel tevreden zijn met één groot ding, maar onze opties open willen houden voor het geval wij niet toevallig het lekkerste hebben gekozen. Filosofische bespiegelingen daargelaten... het eten dan.

De kaart bevat diverse internationale "bites" die de grootte hebben van een voorgerecht of een bescheiden lunchgerecht. Onder andere Italiaanse risotto, Franse wraps, et cetera. Mijn carnivorische Pa koos de wraps met rosbief, ik de aubergine-pizzaatjes. Na de eerste hap keken wij elkaar verrast aan en begonnen wij beiden "Hmmmm"-achtige geluiden te maken.
(Wij behoren sowieso niet tot het mensensoort dat zwijgend een restaurant binnenstapt, zwijgend het eten naar binnen maalt, zwijgend afrekent en zwijgend het pand weer verlaat, zoals helaas vele Nederlanders, maar dat terzijde). Ik snoepte wat saus van het bord van mijn Pa en ook dat smaakte inderdaad heerlijk. Het eten was perfect klaargemaakt, met opvallend veel verse kruiden en groenten. Originele gerechten en erg goed op smaak dus. Wat wil je nog meer?

Nou, een wijntje. Want er bleek een uitgebreide wijnkaart te zijn en door het Parijzige gevoel dat ik had gekregen, voelde ik steeds meer voor een wijntje bij de lunch. Niet mijn gewoonte om voordat de 5 in klok zit alcohol te nuttigen en zeker niet in gezelschap van mensen die niet drinken. Maar mijn instinct (nou ja...) vertelde me dat ik een wijntje moest bestellen en zo geschiedde. Het bleek verreweg een van de beste Sauvignon Blancs die ooit op heb, dus Parijs, eat your heart out!

Bite me!, een zaakje dat eten en drinken serieus neemt maar er wel een eigen(wijze) kijk op heeft. Echt een aanrader dus!

www.biteme.nu









1 opmerking: